Saturday, January 30, 2010

Transformers, Optimus Prime and Decepticon




Apa hal pulak ustaz ni cerita pasai Transformer dalam kuliah subuh nie. Aku cuba nak mengkondemkan ustaz yang sedang bagi ceramah kat surau pagi tadi. Tapi bila aku dengar penjelasan dia dan huraian dia satu persatu abru lah aku faham. Astagfirullah aku mengucap panjang, panjang tak panjang jugak lah dari surau sampai rumah aku.
Kita kadang-kadang selalu memandang rendah kepada orang lain, sedangkan Islam melarang kita bertanggapan macam tu dekat orang lain, Astagfirullah lagi sekali. Mudah-mudahan Allah ampunkan dosa aku.
Bagi aku penjelasan ustaz memang mantap sesuai dengan keadaan dan ilmu kini bukan Malaysiakini.
Bermula dengan muqadimah menceritakan bagaimana Nabi Muhammad S.A.W dalam perjalanan Israk wal mikraj. Nabi ditemani malaikat Jibrail. Apabila sampai sahaja di Sidhratalmuntaha Malaikat Jibarail macam dah tak boleh dan berjalan seolah-olah macam motor kapcai kaburetor masuk air, dia semput nak jalan tapi tersekat-sekat. Lalu dia kata aku hantar sampai di sini sahaja lah wahai nabi Allah. Nabi pun bertanya kenapa pulak dah, hang yang mai jemput aku kat bumi tapi bila dah sampai kat Sidratulmuntaha hang nak tingal aku pergi berjumpa dengan Allah sorang-sorang pulak.
Kemudian jawab Jibrail sesungguhnya sampai sini sahaja tahap aku, kalau aku mara lagi maka akan terbakarlah badan aku. Bila Jibrail kata macam tu baru Nabi sedar betapa mulianya darjat seorang yang bernama manusia. Ketika itu Nabi dan Jibrail sudah sampai di penghujung alam dunia.
Sidratulmuntaha adalah suatu tempat persempadanan antara alam dunia dan alam akhirat. Tetapi sebelum sampai ke Sidratulmuntaha ada satu ruangan kosong. Walaupun ruangan diantara alam dunia dengan alam akhirat tetapi tempat itu teramatlah luas. Bila Nabi nak memasuki Sidratulmuntaha tiba-tiba Allah membukakan puluhan ribu hijab disaksikan oleh Nabi satu persatu. Hijab –hijab tersebut seperti cahaya, satu-satu cahaya dibukakan didepan Nabi. Setiap cahaya tadi ada pelbagai warna, semua warna ada kecuali warna biru. Ya warna biru, kata ustaz, bukan biru muda, biru tua yang berkarat tu. Jangan marah, ini disebut dalam hadith.
Apabila Nabi melangkah sahaja keluar dari alam dunia tiba-tiba Nabi teringat semasa peristiwa Nabi menerima wahyu yang pertama di gua Hira’. Ketika Nabi dipeluk oleh Jibril dan disuruh baca ya Muhammad lalu Nabi S.A.W menjawab “ma ana biqori” aku tidak tahu membaca.
Nabi meminta untuk melihat wajah Jibrail yang sebenar, kemudian Jibrail kata “ sesungguhnya tempat ini tidak cukup luas untuk aku menunjukkan wajah aku yang sebenar. Lalu Nabi menjawab kalau dalam gua tak muat jom kita keluar dari Gua. Dijawab oleh Jibrail bukan Gua yang aku maksudkan tetapi alam dunia ini yang tidak muat untuk aku menunjukkan wajah aku yang sebenarnya. Mak ooi , besarnya malaikat Jibrail, kalau dia tangkap manusia campak masuk neraka ,aduhhh sakitnya.. taubat, taubat…

Bila melangkah sahaja keluar dari alam dunia Nabi terus minta wahai Jibrail dulu masa didunia kamu kata tak cukup luas nak menunjukkan rupa yang sebenar. Nah sekarang cuba kamu tunjukkan rupa kamu yang sebenar. Lalu Malaikat Jibrail pun terus transform, bertukarlah tu dalam bahasa German jawa.



Sebut pasai Tranform, teringat saya pada cerita Transformers kata ustaz . nak dengar kisah Transformer tunggu selepas ini jangan kemana-mana……Dalam Transformers ada dua kumpulan satu nama dia optimus Prime dan satu lagi Decepticon..apa kaitan dia denga kuliah ustaz tadi, nanti sambung..

No comments: