Monday, August 10, 2009

Antara buta warna dan buta kira-kira dalam Mansuhkan ISA


Ramai pula pihak yang nak saman penganjur Mansuhkan ISA (GMI)
dari peniaga tepi jalan hinggalah gedung dan gudang jualan,
dari mamak jual nasi hinggalah pemandu teksi.

lepas tu ada yang memaki dan mencaci penunjuk perasaan tempoh hari.
Mula-mula kata kos kerugiaan RM200 juta, kemudian turun mendadak, patutlah selalu projek kerajaan kos dia ratusan juta, walaupun nilai sebenar tak sampai sejuta, sebab puak-puak Umno semua buta kira-kira.

Sebelum tu cuba kita pertimbangkan fakta berkaitan tunjuk perasaan Mansuhkan ISA.

1) kalau mengikut berita dari suratkhabar dan tv, jumlah yang hadir hanyalah 5000 orang sahaja - kalau 5 ribu orang tak mungkin kerugian mencapai jutaan ringgit.

2) kekerapan tunjuk perasaan Mansuhkan ISA, baru pertama kali yang diadakan secara besar-besaran. Peniaga gerai-gerai berniaga setiap seminggu sekali atau setiap hari, - takkan hanya sehari buat demo boleh menjejaskan perniagaan

3) Penunjuk perasaan hanya berjalan melintasi kawasan gerai-gerai- kawasan tersebut adalah tempat awam dan sesiapa pun boleh guna.

4) Keuntungan yang berlipat kali ganda kerana penunjuk perasaan juga membeli barang-barang di gerai2 tersebut - sepatutntya peniaga yang ingin menyaman jangan lah menjual kepada penunjuk perasaan tersebut.

5) Tunjuk perasaan adalah dibuat secara aman, dan tidak melakukan serang balas terhadap FRU yang memulakan keadaan huru hara, (bukti tunjuk perasaan secara aman adalah kanak-kanak juga turut hadir dan orang kurang upaya pun hadir)

6) kelihatan Trak FRU yang memenuhi jalan di Kuala Lumpur sebelum Demonstrasi bermula adalah bukti FRU berniat jahat dan sengaja ingin mengecohkan keadaan.

7) Tuduhan Demonstrasi menganggu lalu lintas adalah tidak benar, kerana sekatan road block yang dibuat oleh polis dan JPJ di setiap jalan utama Ke Kuala Lumpur adalah punya kesesakan lalu lintas.

8) Bagaimana pula dengan sekatan jalan yang dibuat oleh polis ketika ada Menteri-Menteri, Perdana Menteri, Tim Perdana Menteri yang akan menggunakan jalan untuk pergi ke sesuatu tempat yang di ekori oleh beberapa buah kereta lagi sebagai pengawal sehingga menyebabkan kesesakan jalan raya.. - kenapa tak saman pula

Kalau pemimpin Umno memang buta kira-kira tapi kali ni selepas demonstrasi ISA mereka akan jadi buta warna pula..

No comments: