Wednesday, November 25, 2009

MENURUNNYA KUALITI IBADAT


Menurunnya kualiti ibadat adalah musibah. Tertinggal solat jemaah di masjid dan surau, berlalunya malam tanpa tahajjud, jarang bersedekh, malas membaca al-quran adalah musibah. Apalagi bila kita sudah tahu ilmunya namun tidak mahu beramal, benar-benar kan menjadi suatu musibah yang mengheret diri dan peribadi ke lembah lalai dan jauh dari hidayah.

Allah SWT berfirman bermaksud: Hai orang2 yang beriman mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu lakukan? Amat besar kebencian disisi Allah bahawa kamu mengatakan apa2 yang tidak kamu kerjakan ( surah Ash Shaff ayat 2-3)

Justeru berhati-hatilah ketika kita diberi nikmat kelapangan atau kemuduhan, tapi semuanya tidak membuat kita semakin dekat dengan ALLAH. Boleh jadi nikmat itu adalah istidraj dimana Allah menghina kita dengan segala nikmatNya.


Boleh sahaja kita merasa prihatin tergadap saudara kita yang ditimpa musibah dan bala bencana alam. Padahal,diri kita yang paling layak dikasihani, seandainya kelapangan dan kemudahan itu yang kita tidak syukuri

No comments: